Skip to content

Što čini uspješnog profesionalnog vozača?

Vožnja bez brzinskih ograničenja san je mnogih koji maštaju o tome da budu najbrži među najbržima. Ali, što je to što izdvaja pobjednike od ostalih natjecatelja u auto-moto sportu? Što je to što je velikane, kao što su Mario Andretti, Jimmie Johnson, Valentino Rossi i mnogi drugi, pretvorilo u legende i učinilo ih besmrtnim? Upravo je to, odnosno karakteristike neophodne za uspješnog profesionalnog vozača, tema ovog članka. Zato, stavite kacigu i vežite se – idemo punim gasom.

 

Timski rad

Sada se vjerojatno pitate – kako rezultat pojedinca može biti zasluga kolektiva? Da bi vozač dominirao u auto-moto sportu, osim neophodnog talenta, on iza sebe mora imati vrhunski tim inženjera, financijera i timskih kolega.

Posao inženjera je da učine automobil ili motor vozača što konkurentnijim na stazi tako što će konstantno raditi na unapređivanju njegove brzine, izdržljivosti, aerodinamičnosti, ponašanja u zavojima itd. Naravno, to je sve lijepo, ali potreban je netko tko će osigurati novac za provođenje ideja inženjera u djelo. E, tu na scenu stupaju financijeri, odnosno sponzori koje privlače vozač i menadžment tima.

Zadnje, ali podjednako važno, su timske kolege koje će poštovati talent i status glavnog vozača tima i kojima neće biti problem to što su u drugom planu. Što to znači? Zamislite da ste u timu s vozačem čiji rezultati i vještine nadilaze vaša ostvarenja i mogućnosti... A, sad, zamislite da ste, nakon godina provedenih u sjeni istog vozača, konačno u poziciji da se popnete na pobjedničko postolje ili možda čak i da pobijedite u utrci...

I, onda, kao grom iz vedra neba, stiže vam uputa od menadžmenta da propustite svog timskog kolegu, jer, em je on u boljoj poziciji da osvoji titulu na kraju sezone, em je, kao priznata zvijezda, miljenik sponzora koji priželjkuju njegovu pobjedu iz poslovnih razloga. Da citiramo Calimera: „To je prava nepravda!“ Ali, to je žrtva koju podrazumijeva uloga timskog igrača u timu.

Talent

Talent je osnova i preduvjet za bavljenje svakim sportom. Naravno, ako ga ne razvijate, talent počinje gubiti na važnosti. Stoga je svakom profesionalnom vozaču neophodno konstantno usavršavati prirodno stečene vozačke sposobnosti. Iako postoje stručnjaci koji tvrde da 80% zasluga za vrhunski rezultat u auto-moto sportu pripada automobilu a svega 20% zasluga vozaču, vozačev talent nikad ne treba uzimati zdravo za gotovo.

Naime, u sportu u kojem se može dogoditi da nekoliko timova koristi automobile ili motore sa sličnim ili istim performansama, vozačeva vještina dolazi do izražaja kao odlučujući faktor. A vjerojatno i sami znate da u auto-moto sportu i desetinka sekunde može predstavljati odlučujuću razliku između najviše pozicije na postolju i 2. mjesta.

S druge strane, bez obzira na to koliko je neki vozač talentiran, ako njegov tim nema dovoljno financijskih sredstava za osiguravanje odgovarajuće tehničke podrške, kao i regrutiranje dovoljno kompetentnih ljudi za nju, on neće biti konkurentan na stazi. Dakle, kombinacija vozila s vrhunskim performansama i vozača s vrhunskim vještinama je recept za pobjedu. 

Znanje

Da bi primijenio talent koji je neumornim vježbanjem pretvorio u ozbiljne vozačke vještine, na stazi profesionalni vozač mora dobro poznavati automobil ili motor kojim upravlja. To se, prije svega, odnosi na balansiranje težine, rasterećivanje kotača, uštedu goriva, prepoznavanje pravog trenutka za zamjenu guma i ponašanje vozila u različitim situacijama, kao što su pravocrtna vožnja, vožnja u zavojima, ubrzavanje, pretjecanje itd.

Navedene informacije vozač u tijeku i nakon utrke prosljeđuje inženjerima koji onda otklanjaju eventualne nedostatke te unapređuju performanse vozila. Točno je da suvremeni trkački automobili i motori imaju telemetrijske senzore koji inženjerima šalju informacije o ponašanju vozila na stazi, ali ništa ne može zamijeniti osjećaj i zapažanja vozača. Upravo ovo je još jedan od segmenata koji vam pomaže shvatiti značaj timskog rada u sportu koji glasi kao individualni sport.

Baš kao i profesionalni vozači, suvremeni „gradski borac“ treba imati znanja koja će mu pomoći da na najbolji način vodi računa o svom limenom ljubimcu, počevši od provjere razine ulja u motoru.

KLIKNITE I SAZNAJTE VIŠE

Fizička spremnost

Zašto bi profesionalni vozači trebali biti fizički spremni? Pa ne trče oni maraton, niti naganjaju loptu. To je točno, ali zato pritisak kojem su izloženi tokom utrke nadilazi bilo koji od navedenih napora. Ne vjerujete? U tom slučaju, pročitajte sljedeće podatke...

Prosječne temperature kojima su izloženi profesionalni vozači u kabinama trkačkih automobila mogu dosegnuti pa i preći 50°C! Tokom utrke, puls vozača ponekad prelazi i 200 otkucaja u minuti! Prilikom kočenja, težina glave vozača i kacige se može povećati i za 5 puta, a prosječna masa koju profesionalni vozači izgube tokom jedne utrke je od 2 do 4 kilograma! Pritiskujuća sila (downforce) koju osjećaju profesionalni vozači i koja, kako sam naziv kaže, pritišće vozilo nadolje, povećavajući prianjanje guma na podlogu, iznosi nekoliko stotina kg! U slučaju sudara, ovaj broj se povećava nekoliko puta.

Što sad kažete? Teško da bi bilo tko, tko nije maksimalno fizički spreman, mogao podnesti navedene uvjete. To je i razlog zbog kojeg profesionalni vozači posvećuju veliku pažnju fizičkoj spremi između sezona, koja se bazira na jačanju mišića (naročito vrata, trbušnjaka i donjeg dijela leđa) i stjecanju kondicije.

Refleksi

Uslijed brzine kojom se stvari odvijaju u auto-moto sportu, vozači koji se u njemu natječu moraju imati izvanredne reflekse. Naime, vrijeme reakcije prosječne osobe iznosi 300 milisekundi, dok se ono, u slučaju profesionalnih vozača, može spustiti i ispod 100 milisekundi!

Brzo vrijeme reakcije ima veze s genetskim predispozicijama, ali i s treningom.

Profesionalni vozači redovno treniraju svoje reflekse, koordinaciju oko-ruka i periferni vid. Metoda za unapređivanje refleksa ima puno, a sljedeća je jedna od najzanimljivijih...

Ona podrazumijeva prisustvo trening partnera koji treba stajati iza vas, dok obojica stojite okrenuti ka zidu. Zatim trening partner baca loptice za tenis ka zidu, koje se odbijaju od njega i koje vi, onda, trebate uhvatiti jednom rukom (i lijevom i desnom).

Sposobnost privlačenja sponzora

Najcjenjeniji i najpotrebniji talent vozača izvan staze je sposobnost privlačenja sponzora. Razlog je jednostavan – auto-moto sport je, poput ostalih sportova, ozbiljan biznis.

Profesionalni vozač privlači sponzore vještinom i uspjehom na stazi, ali i svojom pojavom i karizmom. Planetarna popularnost određenog vozača može biti okidač za sponzoriranje njegovog tima kako od strane države iz koje taj vozač potječe, tako i od strane kompanija iz te države.

Budžeti timova variraju od tima do tima i mogu iznositi, u ovisnosti od klase, od nekoliko desetina milijuna do skoro pola milijarde eura po sezoni! Sposobnost vozača da privuče sponzore može značajno povećati budžet tima, što omogućava upotrebu najnaprednijih tehnologija i angažiranje najboljih inženjera te mogućnost stvaranja konkurentnog vozila.

Konkurentnost u auto-moto sportu bitna je ne samo zbog prestiža koji donosi što bolja pozicija na tabeli, već i zbog jednog, mnogo praktičnijeg razloga u vidu novčanih „bonusa“ koji se obično dodjeljuju timovima u skladu s njihovim učinkom u završenoj sezoni. Dakle, uspjeh gradi uspjeh!

Aktualna zanimljivost u auto-moto sportu

Sezona 2014/2015 uvela je jednu ozbiljnu novinu u svijet auto-moto sporta, sada već naširoko poznatu Formulu E. Za one koji ipak još uvijek nisu upoznati s navedenim razvojem događaja, u pitanju je električna formula čije utrke se odvijaju u gradskom okruženju radi promoviranja zelene tehnologije i čiji bolidi, bez obzira na električne motore i baterije koje koriste, mogu razviti brzinu i do 225 km/h!

Detaljne informacije o tome koje su prednosti i mane bolida Formule E u odnosu na bolide klasične Formule, kako se organiziraju utrke Formule E u gradskom okruženju i kakva je budućnost ove klase doznat ćete u jednom od naših idućih tekstova. U međuvremenu, nadamo se da vam je ovaj sadržaj bio zanimljiv koliko i koristan, kao i da ćemo jednog dana imati privilegiju gledati dominaciju nekog našeg vozača u auto-moto sportu. Ako imate bilo kakva pitanja, ali i sugestije, u vezi s temama koje vas zanimaju, slobodno nas kontaktirajte. 

KONTAKTIRAJTE NAS ILI NAM POSTAVITE PITANJE